افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان با حضور معاون اول رئیس جمهوری

نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان صبح روز سه‌شنبه نوزدهم بهمن، با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری افتتاح ‌شد. این نیروگاه با به کارگیری ظرفیت‌های مدیریتی، مهندسی، تولید و اجرایی داخلی احداث شده است.

واحد یک گازی نیروگاه نسبت به تاریخ قراردادی ۱۲۸ روز و واحد دوم گازی ۱۷۰ روز زودتر از موعد قرارداد سنکرون شده است. همچنین براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بخش بخار آن به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات، تابستان سال آینده وارد مدار برق کشور شده و ظرفیت کل این نیروگاه به ۴۹۲ مگاوات خواهد رسید.

راندمان این نیروگاه در حال حاضر حدود ۴۹٫۵ درصد است و سوخت اصلی واحدها گاز و سوخت دوم گازوئیل پیش‌بینی شده است. ظرفیت پست نیروگاه ۴۰۰ کیلوولت بوده و یک مخزن ذخیره سوخت به ظرفیت ۳۳ هزار مترمکعب در محل نیروگاه احداث شده است.

 

 

شایان ذکر است در ادامه راهبردهای کاهش اثرات زیست-محیطی نیروگاه‌‌ها، سیستم خنک‌کنندگی نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان از نوع ACC طراحی شده است. این روش بر خلاف سیستم خنک‌کنندگی برج هلر که هر واحد بخار، به ۳۰ لیتر بر ثانیه آب نیاز دارد، در حداکثر میزان مصرف خود، نیاز به ۱۲ لیتر آب در ثانیه دارد که این مقدار نیز از محل پساب تأمین خواهد شد. به این ترتیب، با کمتر شدن قابل ملاحظه مصرف آب در فرآیند تولید برق، تأثیرات نیروگاه بر منابع آب منطقه کاهش چشم‌گیر می‌یابد.

این نیروگاه به‌منظور توسعه تولید برق در جنوب کشور و با هدف جذب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های نیروگاهی با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر و گروه مپنا در قالب طرح‌های BOO در کیلومتر ۲۰ جاده بهبهان– رامهرمز استان خوزستان با اعتباری بالغ بر ۲۹۰ میلیون یورو احداث شده است.

بخش بخار نیروگاه بهبهان تا پیک ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد

“محسن طرزطلب” نیز در مراسم افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان، اظهار داشت: امیدواریم واحد بخار این نیروگاه در پیک تابستان سال آینده با همت شرکت مپنا و غدیر به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی افزود: در سال جاری، ۴ برنامه اساسی از طرف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای شرکت برق حرارتی تعریف و عمده این پروژه‌ها با همکاری شخص وزیر نیرو با موفقیت انجام شد.

طرزطلب خاطرنشان کرد: بنا بود ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید توسط بخش خصوصی و بخش دولتی کلید می‌خورد که از این میزان بیش از ۸۰ درصد موضوع محقق شده و امیدواریم تا پایان سال، مابقی بقیه آن محقق شود.

 

منبع : گروه مپنا

  نظرات